Golden Globes-nomineringarna

Publicerad 2013-12-14 10:38:00 i Golden Globes,

Här kommer några av nomineringarna till Golden Globes, som går av stapeln 12 januari. Jag hoppar helt själviskt över kategorierna där jag inte sett någon av de nominerade, eftersom kommentarerna då blir rätt meningslösa. Here we go, Helenas Golden Globe-grubbel:
 
Bästa TV-serie, drama:
Breaking Bad
Downton Abbey
The Good Wife
House of Cards
Masters of Sex
 
Kommentar: Oj oj, här fanns två svårskilda favoriter, men jag hoppas nog ändå på Masters of Sex. Eller House of Cards. Eller Masters of Sex. Ah, jag kan inte välja!
 
Bästa manliga skådespelare i en dramaserie:
Bryan Cranston, Breaking Bad
Liev Schreiber, Ray Donovan
Michael Sheen, Masters of Sex
Kevin Spacey, House of Cards
James Spader, The Blacklist
 
Kommentar: Här tror och hoppas jag på Kevin Spacey. Han var helt enkelt fantastisk i House of Cards första, grymma säsong. Michael Sheen är ju givetvis en annan favorit, men bettar ändå på Kevin. Resten av de nominerade har jag tyvärr inte sett.
 
Bästa kvinnliga skådespelare i en dramaserie:
Julianna Margulies, The Good Wife
Tatiana Maslany, Orphan Black
Taylor Schilling, Orange is the New Black
Kerry Washington, Scandal
Robin Wright, House of Cards
 
Kommentar: Jag har bara sett några ströavsnitt av The Good Wife, men tyckte att Julianna Margulies var fantastisk då och gissar att hon är det fortfarande. Så lägger mina pengar på henne, även om jag älskar Robin Wrights coola isdrottning i House of Cards. I den här kategorin saknar jag verkligen Claire Danes!
 
Bästa kvinnliga skådespelare i en komedi- eller musikalserie:
Zooey Deschanel, New Girl
Lena Dunham, Girls
Edie Falco, Nurse Jackie
Julia Louis-Dreyfus, Veep
Amy Poehler, Parks and Recreation
 
Kommentar: Heja fina, roliga, smarta, knasiga Zooey Deschanel! Jag har ju i ärlighetens namn inte sett någon av de andra, men trots att New Girl inte gjort sin allra bästa säsong (fast bra ändå, förstås – Mid Season-recension kommer!) unnar jag Zooey alla priser och pokaler som finns.
 
Bästa kvinnliga skådespelare i en miniserie eller TV-film:
Helena Bonham Carter, Burton & Taylor
Rebecca Ferguson, The White Queen
Jessica Lange, American Horror Story: Coven
Helen Mirren, Phil Spector
Elisabeth Moss, Top of the Lake
 
Kommentar: Nej, jag har inte sett en enda av de ovanstående (inte ens Top of the Lake, fast jag hade tänkte det), men kolla in de nominerade i den här kategorin. Helena Bonham Carter! Helen Mirren! Jessica Lange! Elisabeth Moss! OMG!
 
Bästa kvinnliga birollsinnehavare (serie, miniserie eller TV-film):
Jacqueline Bisset, Dancing on the Edge
Janet McTeer, The White Queen
Hayden Panettiere, Nashville
Monica Potter, Parenthood
Sofia Vergara, Modern Family
 
Kommentar: Hejar på Monica Potter, men har dålig koll på resten. Dock känns väl förra säsongen av Parenthood, då Kristina drabbades av cancer och Monica var i toppform, som hennes bästa?
 
/Helena

 

 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En blogg om TV-serier, som drivs av frilansjournalisterna Helena Skoog och Emilie Cederquist. Maila oss gärna på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela