Grey's Anatomy – Mid Season-recension

Publicerad 2013-12-13 14:08:16 i Grey's Anatomy, Mid Season-Recension,

***SPOILERVARNING***
Den här tionde säsongen började måhända lite trevande, men den avslutade med en – om en rätt förutsägbar, men ack så romantisk och typisk Grey's – bang.
Det sympatiska i att Jackson först reste sig en gång, ångrade sig och sedan reste sig igen. Vad ska April svara? Äktenskapet är väl dömt att falla isär oavsett? Åh, de stora gesternas Grey's Anatomy, you gotta love it.
Och Aprils klänning! Ah, så vacker. Måste nog lista vackraste seriebröllopsklänningarna en dag och den här hamnar lätt på den listan.

Kanske såg vi även ett ljus i tunneln för Cristina och Meredith? Visst hittade de något slags förståelse och respekt för varandra där bland alla skrik, precis innan bruden ville ha lite välförtjänt fokus? Den storylinen har varit så oändligt sorglig, tycker jag, att de inte klarar att gå åt olika håll tillsammans. Oavsett vad som har hänt tidigare, hur lyckliga eller hur förkrossade, har de ju alltid varit vandras persons. Innan Sandra Oh lämnar serien måste väl åtminstone deras relation få ett lyckligt slut? Om nu inte Cristinas och Owens får det? Fast det vore väl himla olikt GA, som brukar lägga tyngd vid det där att verkligen avsluta avslut på riktigt.

Och Alex pappa – ett sidospår som skulle kunna följas och twistas betydligt längre, visste måste han väl överleva operationen? Oavsett: vad gör allt detta med Shane? Och med Alex?

Nästa säsong vill jag se Alex välja Jo varje dag för resten av livet. Det är liksom dags för det nu, det är hans tur. De lovade varandra att vara varandras familj alltid och det är väl lite samma sak? Trodde nästan att han skulle glida ner på knä där och då, men det får vi väl vänta några avsnitt på kanske. Och hon är väl i så fall mer av en friartyp än vad han är?

Höll nästan på att glömma Dereks samtal från självaste presidenten, kan han motstå en sådan förfrågan? Eller ska han göra som så många andra amerikanska pappor, sätta sin egen karriär framför hustruns? Ett drag som inte kommer bli lättsmält för Meredith, som just börjat hitta tillbaka till sitt drivna, gamla jag. Här kan väl Cristina komma in i bilden och peppa Mer att hålla fast vid det hon har påbörjat?
Hur som helst: säsong tio började trevande, jobbade upp sig till en riktigt bra och faktiskt rätt dramatisk nivå och nu när vi når halvlek känner jag mig åtminstone hoppfull och faktiskt väldigt otålig inför nästa säsong.
April och Jackson ändå, deras spänningar och outtalade – fast nu uttalade – känslor är vad som håller liv i mitt intresse, ännu en gång. Håller tummarna för ett avslut som blir lika händelserikt och känslofyllt, med en och annan otippad vändning. Kysstes inte Shane och Stephanie någon gång för längesedan? Kanske kan de slicka sina hjärtesår tillsammans?

/Helena