Revenge – Säsong 3

Publicerad 2013-10-20 12:44:13 i Revenge,

 
Jag gillar serier som är spännande och oberäkneliga och Revenge är båda delarna. Emily VanCamp gick från att spela helylletjej i Brothers & Sisters till att spela en stenhård hämndlysten kvinna som inte är rädd för någonting och är beredd att göra vad som helst för att ge sin döda pappa upprättelse. Och hon spelar den här rollen så himla bra. När jag började följa Revenge hade nästan hela första säsongen redan gått och därför fick jag lyxen att sträckolla flera avsnitt i rad vilket är en dröm när man tittar på spänningsserier och inte kan vänta en hel vecka med att få veta vad som händer. 

***SPOILERVARNING*** 

Tredje säsongen av Revenge börjar traditionsenligt med en ”framtidsblick” där vi får se en ryslig scen som kommer att hända i framtiden. Trots att Revenge har använt det här knepet förut så gillar jag faktiskt det. Det är ju ett bra knep att få tittarna att följa säsongen eftersom vi sällan får veta hur just den här scenen slutar förrän om minst 10 avsnitt. Spänningen ökar för varje avsnitt och jag försöker hela tiden räkna ut hur vägen ska leda till just den där scenen men Emily ligger hela tiden ett steg före. Och nej, jag tror inte att manusförfattarna kommer döda av sin huvudkaraktär men det intressanta här är ju – vem sköt henne?

Emily Thorne är en riktigt bra karaktär. Hon är en stark och oerhört intelligent kvinna och det är inte särskilt ofta som den här typen av karaktär faktiskt är kvinna. Ibland känns det dock nästan lite obehagligt att man kan hejar på och får sådana sympatier för en person som är så mordisk och manipulerande som Emily. 

 
Jag tycker dock att Emily börjar förändras lite och blir mer och mer mänsklig. Tidigare har hon nästan kört på som en känslokall maskin men i de första avsnitten av den här säsongen får vi se henne att för första gången förbarma sig över ett av sina hämndoffer – pastor Paul. Han kommer säkerligen få betala på något sätt men jag tror att han kommer att få förlåtelse i gengäld. Och det är tur att Emily förändras för en karaktär som inte utvecklas kan bli lite tröttsam i längden. 

Den här säsongen funderar jag över:

* Är Patrick verkligen den riktiga Patrick – och vad är hans grej i så fall?

 * Vad har Margaux (älskar Karine Vanasse) för agenda egentligen?

* Vilken roll kommer Charlotte få i den här säsongen nu när Declan är borta. Ny kärlekshistoria? Nytt vendetta mot pappa Conrad?

* Kommer Emily gifta sig med Daniel tillslut? Jag har fortfarande inte lyckats lista ut vad hennes riktiga motiv bakom det där äktenskapet egentligen är. 

* Kan vi lita på Aiden? Och vad har Emily egentligen för känslor för honom? 

* Vad kommer hända med Jack? Hans (skäliga) bitterhet borde innebära någon form av konsekvenser för den här säsongen.

* Vem kommer dö (för någon dör alltid i Revenge)? 

Har premiär på TV3 i början av 2014. 
Foto: ABC

/Emilie

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En blogg om TV-serier, som drivs av frilansjournalisterna Helena Skoog och Emilie Cederquist. Maila oss gärna på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela