Ravenswood – pilotrecension

Publicerad 2013-10-26 15:53:31 i Pretty Little Liars, Ravenswood,

 
Vad den handlar om: Ravenswood är en spinoff-serie till succéserien PLL. Den handlar om fem unga främlingar vars vägar plötsligt möts eftersom de alla blir offer för en dödlig förbannelse som vilat över staden i flera generationer. Tillsammans måste de försöka lösa mysteriet och bryta förbannelsen innan det är för sent. PLL-karaktären Caleb Rivers (Tyler Blackburn) är en av huvudkaraktärerna. 
 
Se den om: du gillar Pretty Little Liars. I så fall är den faktiskt ett måste. Jag hoppas att dem kommer väva ihop de båda serierna lite grann framöver. Om du tycker om mysterier och att lösa gåtor är det här också en kul serie att följa – förutsatt att just det här mysteriet håller hela vägen fram, vilket faktiskt känns lite osäkert. 
 
Se den inte om: du inte gillar PLL. Och om du inte är ett fan av övernaturliga saker, döden, likkistor eller äckliga andar à la The Ring-flickan ska du också undvika den här serien. 
 
 
***SPOILERVARNING!***
Redan under PLLs Halloweenspecial blir vi introducerade till Ravenswood – som jag skrev användes ungefär halva avsnittet till detta. Säkert mycket för att vi ska förstå varför Hannas pojkvän Caleb helt plötsligt flyttar till en annan stad. Jag har dock ändå lite svårt att förstå detta. När blev Hanna tjejen som frivilligt låter sin pojkvän stanna i en obehaglig stad och dessutom tillsammans med en annan tjej? 
 
Jag tycker om Caleb men ställer mig också lite frågande till om hans karaktär är tillräckligt stark för att bära upp en helt egen spinnoff-serie? Samtidigt är jag glad att det inte blev någon av de fyra huvudkaraktärerna som fick flytta. 
 
Hela serien bygger på ett mysterium som i grund och botten är en förbannelse som vilar över staden Ravenswood. Förbannelsen innebär kort och gott att varje gång en soldat återvänder hem oskadd dör fem tonåringar. Detta kändes inte jättespännande faktiskt. Kanske blir förbannelsen läskigare när vi får mer information? Håller tummarna! I piloten blev alla fem tonåringar sammankopplade med varandra och tre av dem lyckades redan lista ut hur förbannelsen hängde ihop. I slutet av avsnittet verkade alla fem dessutom redan bli offer för förbannelsen men detta känns lite tidigt? Jag skulle bli förvånad om gänget inte tog sig oskadda ur den här första attacken. 
 
Jag är ganska lättskrämd av mig och tycker faktiskt att det här första avsnittet var rätt läskigt. Jag kommer kolla vidare eftersom serien innehåller följande bra ingredienser:
* En spökflicka täckt av lera. 
* Ett underbart obehagligt gammalt spökhus. 
* En Dracula-liknande morbror med begravningsfirma.
* Och repliker som "kom så tar vi bilder av våra gravstenar".
 
 /Emilie

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2013-10-26 21:31:26

Kommer caleb fortsätta vara med i PLL? Han.och Hanna är ju mitt favoritpar.

Postat av: Emilie

Publicerad 2013-10-27 20:24:47

Jag gillar också Caleb & Hanna tillsammans! Caleb kommer att dyka upp i minst ett avsnitt till av PLL och vi kommer även få se Hanna dyka upp i Ravenswood. Tyler Blackburn som spelar Caleb har lovat i en intervju att det inte är över mellan dem än men jag tror tyvärr vi kommer få se mindre av Caleb & Hanna tillsammans framöver...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En blogg om TV-serier, som drivs av frilansjournalisterna Helena Skoog och Emilie Cederquist. Maila oss gärna på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela