Downton Abbey – julspecial säsong 3

Publicerad 2013-10-19 15:01:00 i Downton Abbey,

Ja, jag förstår att nio av tio av er andra redan har gått igenom det här en gång och att ni är färdiga med den terapin nu när nästa säsong har börjat, MEN jag såg Downton Abbeys senaste julspecial igår kväll och känner att jag måste prata lite om det. Så ber om ursäkt om jag river upp gamla sår som just läkt.
***SPOILERVARNING***
Det är ju även så att de flesta av er faktiskt vet vad som händer i nästa avsnitt, så ni kan väl bara ha överseende om jag drar slutsatser som sedan inte stämmer? Om jag är naiv i min okunskap? Okej? Hoppas, hoppas att det är så.
 
Så: Matthew??! Jag satt och njöt och njöt av ett sådant himla härligt avsnitt, med några nya spännande intriger och vändningar, en festlig marknad, rätt mycket kärlek och små hintar om framtiden och sa något i stil med "åååh, vilket mysigt avsnitt!" när plötsligt – PANG! – en bil körde in i en annan och en nybliven pappa låg och blödde i gräset och … dog? Har lite svårt att acceptera detta, känner jag. Matthew? Efter Sybil? Är det ens tillåtet att döda av två huvudkaraktärer under loppet av en enda ynka säsong? Hur går vi vidare efter detta? 
 
Jag visste att något skulle hända, efter alla "men alltså du MÅSTE se julspecialen" och "du vet ingenting om den här säsongen förrän att du har sett julspecialen" och "jag vet inte om jag vill titta på nästa säsong – ja, efter julspecialen alltså". Och när det började droppas repliker om Matthews fantastiskhet, om hur mycket alla älskade honom och hur viktig han varit för Downton och dess framtid, och han själv gav Mary ett sådant tårdrypande och storslaget avsked fast han bara skulle åka hem och hämta resten av familjen, ja då anade jag att något var på gång. Ändå, inte riktigt förberedd.
 
Vad säger ni, är det värt att titta vidare? UTAN att avslöja något om vad som händer, alltså. Emilie?
 
 /Helena
 

Kommentarer

Postat av: Emilie

Publicerad 2013-10-21 10:29:30

Jo, jag tycker absolut att du ska kolla vidare Helena! Ge det i alla fall ett avsnitt till :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En blogg om TV-serier, som drivs av frilansjournalisterna Helena Skoog och Emilie Cederquist. Maila oss gärna på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela